Skip to main content

Soft starter η ρυθμιστής στροφών; ιδού το μέγα ερώτημα!

Όσοι συνάδελφοι έχουν κληθεί να συνδέσουν έναν ηλεκτρικό κινητήρα ή αντλία έχουν πέσει σε αυτό το δίλημμα. Τι από τα δύο να επιλέξουν και πότε
χρησιμοποιούμε soft starter (ομαλό εκκινητή) και πότε inverter (ρυθμιστή στροφών).

Μέσα από το άρθρο θα προσπαθήσουμε να δώσουμε πληροφορίες και μία ολοκληρωμένη άποψη. Αρχικά να τονίσουμε ότι και στις δύο περιπτώσεις, καταργείται η ανάγκη να χρησιμοποιήσουμε την διάταξη αστεροτρίγωνο για μεγάλους σε ισχύ κινητήρες, καθώς αυτή η αλλαγή επιτυγχάνεται εσωτερικά και στα δύο υλικά. Συνεπώς ένα κοινό πλεονέκτημα είναι ότι δεν απαιτούνται σύνθετες ηλεκτρολογικές συνδέσεις.

Τα μοτέρ συχνά καταναλώνουν πολύ ρεύμα ειδικά κατά την εκκίνηση όπου από τις 0 στροφές πρέπει να φτάσουν στις μέγιστες. Και οι δύο συσκευές (soft starter, inverter) έχουν την ικανότητα να μειώνουν τα ρεύματα εκκίνησης και να περιορίζουν την ροπή, προστατεύοντας έτσι το μοτέρ μας –και κατά συνέπεια αυξάνοντας τον χρόνο ζωής του- μειώνοντας την θερμότητα που παράγεται από τις συχνές και απότομες εκκινήσεις.

Πότε άραγε επιλέγουμε ομαλό εκκινητή και πότε ρυθμιστή στροφών;

Soft Starters

Ο ομαλός εκκινητής (soft starter θα το λέμε από εδώ και πέρα) είναι μία συσκευή χωρίς μηχανικά μέρη (όπως τα ρελέ για παράδειγμα) που προστατεύει τους κινητήρες από μεγάλα ρεύματα εκκίνησης.

Διαθέτουν μία χαρακτηριστική γραμμή εκκίνησης η οποία επιτρέπει στο μοτέρ να ξεκινήσει ομαλά μέσα σε ένα χρονικό διάστημα το οποίο είναι μεταβλητό και το ίδιο μπορεί να κάνει και κατά το σταμάτημα ενός μοτέρ αν ο εγκαταστάτης το επιθυμεί.

Τα Soft starter είναι επίσης γνωστά ως RVSS (reduced voltage soft starters) Οι εφαρμογές στις οποίες χρησιμοποιούνται τα soft starter είναι μόνο αυτές όπου θέλουμε μία σταδιακή εκκίνηση (και σταμάτημα) και δεν χρειάζεται οποιοσδήποτε έλεγχος στροφών του μοτέρ όσο αυτό λειτουργεί.

Επίσης χρειάζεται στις περιπτώσεις όπου υπάρχει η ανάγκη μείωσης του ρεύματος εκκίνησης.

Μία επίσης σημαντική εφαρμογή αν εξαιρέσουμε όλα τα παραπάνω είναι στις περιπτώσεις όπου το μοτέρ συνδέεται μηχανικά με μία διάταξη και είναι επικίνδυνο να ξεκινήσει απότομα με κίνδυνο να υπάρξει μηχανική βλάβη (σπάσιμο αξόνων, ταινιών μεταφοράς, ιμάντων, γραναζιών κλπ) Τα soft starter βρίσκουν εφαρμογή στις αντλίες όπου θέλουμε μία σταθερή άντληση νερού ή άλλου υγρού.

Αν θέλετε κατά την λειτουργία ενός μοτέρ να έχετε αυξομείωση στροφών αλλά και έναν γενικό έλεγχο επάνω στον κινητήρα ώστε να έχετε εποπτεία μετρήσεων και ενδείξεων τότε επιλέγετε inverter, διαφορετικά ένα soft starter κάνει τη δουλειά.
Επίσης, αν σας ενδιαφέρει η εξοικονόμηση ενέργειας τότε θα καταφύγετε στην λύση του inverter.

Γράφει ο Ηλεκτρολόγος Μηχανικός: Χατζηγεωργίου Γεώργιος